۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۹
کد خبر: ۵۹۳۸۰۶
آیت الله جوادی آملی:

عقل وحیانی باید در حوزه حرف اول را بزند|بیش از پیش به علم کلام توجه شود

عقل وحیانی باید در حوزه حرف اول را بزند|بیش از پیش به  علم کلام توجه شود
حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که عقل وحیانی باید در حوزه حرف اول را بزند، گفت: در حوزه مهدویت باید بیش از پیش به علم کلام توجه شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، اعضای موسسه آینده روشن و اعضای مرکز تخصصی مهدویت با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله جوادی آملی دیدار کردند.

حضرت آیت الله جوادی آملی در این دیدار اظهار داشت: جریان مهدویت یکی از اضلاع وحی و نبوت است؛ حوزه وقتی می تواند در جریان مهدویت کارآمد شود که در اصل توحید، وحی و نبوت کارآمد شود.

وی ادامه داد: اگر معنای درست نبوت، وحی و امامت به درستی مشخص شود و ضرورت نیاز جامعه به امام معصوم به درستی تبیین گردد، پایه و اساس تبیین مباحث دیگر نیز بوجود خواهد آمد. جمع بین معلوم ومجهول می شود مجهول؛ پس دست ما باید پر باشد و هیچ نکته مجهولی در این زمینه برای ما وجود نداشته باشد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: کلینی در مقدمه کافی می نویسد که قطب فرهنگی هر ملتی عقل آن ملت است، عقل وحیانی باید در حوزه حرف اول را بزند اگر اینگونه باشد آنگاه مساله نبوت، وحی و امامت در جامعه مطرح خواهد بود و جامعه خواهد دانست که نیاز به راهنما دارد و در این زمینه هیچ چاره ای به جز اتکا به نقل که ابزار انتقال آن به جامعه، نبوت و امامت است، ندارد. بدون وحی جامعه به هیچ کجا نمی رسد و وحی تنها و تنها نزد ائمه علیهم السلام است.

حضرت آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: خداوند در بخش پایانی سوره مبارکه نساء جایگاه رفیع عقل را مشخص و تبیین می کند که وحی و نبوت یک امر ضروری است، می فرماید ما انبیاء را فرستادیم که شما عاقلان به من اعتراض نکنید که چرا برای ما راهنما نفرستادی؟! یعنی عقل آنقدر قدرت دارد که با خدا گفتگو و احتجاج کند که چرا برای من رسول و راهنما نفرستادی در حالی که از مسیر دشوار پیش روی من آگاه بودی! لذا عقل می فهمد که نمی فهمد و نیاز به راهنما دارد که در اینجا دلیل سخن کلینی مشخص می شود.

وی تأکید کرد: در حوزه مهدویت باید بیش از پیش به  علم کلام توجه شود، لازم است که کلام را مثل رسائل و مکاسب تدریس کنید، باید باور کنیم که حضرت حجت (عج) ما را می بیند و مهدویت یعنی عقل و عدل! این را باید با همه وجود باور کنیم تا بتوانیم به صورت شایسته به موضوع مهدویت بپردازیم./841/د103/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات